Thursday, February 17, 2011

Amerikanernes forhold til snoe!

I den delen av USA vi bor er det fire aarstider, akkurat som hjemme i Norge. Sommeren er lenger og varmere, men jeg vil si vinteren er veldig lik som hjemme.
Det rare er at naar de melder snoe saa mobiliseres det saa til de grader. Hvilket kan vaere bra, maakebilene gaar hele natta og det er ikke en snoeflekk paa veiene. De maaker og de maaker! Noe ganger saa kommer det "mye" snoe og da kaller de det en Blizzard (snoestorm). Det er som en snoestorm hjemme, kommer ned masse snoe, kaldt osv. Saa til saken. Forskjellen paa amerikanerne og oss er at de stenger skoler, tannlegekontorer, legekontorer, frisoerer og jeg vet ikke hva. Ungene er jo i himmelen og haaper paa snoedager hver uke. 
Hva er dette? De er like vant til denne snoen som oss. De oppfordrer ogsaa da alle til aa vaere inne , ikke kjoere biler osv. Pga alle disse snoedagene( mener det er seks naa), saa maa ungene gaa lengre paa skolen foer sommerferien. Jeg er virkelig forundret over dette.
En ting som er bra, er at det er en ypperlig dag aa reise ut aa handle paa. For butikkene er aapne og det nesten ikke ett menneske :).

Noen dager tar jeg paa meg langrennskiene mine og gaar paa ski. Jeg elsker langrenn og det er flotte skiforhold her.  Det hender jeg moeter noen som gaar tur med hunden sin og de lurer faelt paa disse skiene. De spoer om det er bra trening, hvorfor jeg gaar paa slike ski, om det er vanskelig osv . Jeg maa jo bare le. Fikk lurt med deg min amerikanske venninne for en stund siden forresten. Guri malla! Det var som aa ha med seg ett barn, hun stabbet av sted. Rart hvor vanskelig det er aa staa paa langrenn naar en ikke har proevd det foer.

Merker veldig etterhvert som aarene gaar her borte, at vi faktisk er ganske saa forskjellig fra amerikanerne paa mange maater. Ihvertfall naar det det gjelder snoe og friluftslivet om vinteren :)



2 comments:

  1. Artig å lese. Spesielt det om skoleregime der borte. Du får hilse John. Jobbet sammen med han for mange år siden. Jeg får følge litt med her.
    Klem fra Norge, Drammen.

    ReplyDelete
  2. Hei Britt Eva.

    Hyggelig at du foelger bloggen min.Ja, skolesystemet er totalt forskjellig fra skolesystemet hjemme.
    Skal hilse til John :)

    Angelique

    ReplyDelete