Tuesday, March 1, 2011

Fundraising/pengeinnsamling

Husker da vi flyttet hit at det var mange ting som var forskjellig fra Norge. En av de var fundraising og pengeinnsamlings aanden som amerikanerne har. Vi ble stadig invitert til fundraiser parties og jeg som nordmenn flest er skeptisk og i begynnelsen syns jeg det var noe herk. Naa gjoer jeg det med glede og jeg syns det er moro aa se givergleden til amerikanerne. For vaar del har det vaert mest fundraising for aa hjelpe skoler og folk i lokalsamfunnet.

Min venninne Amy er frisoer og en gutt paa skolen der soennen hennes gaar har Leukemi. Pga cellegiften han gaar paa har han mistet alt haaret. Hun tilboed seg aa barbere alle gutta paa skolen for ti dallor (60 kr) og gav pengene til familien til gutten som var syk. Dette er et eksmpel paa hvordan en fundraising kan foegaa.
Naar det er fundraiser parties, saa selges det oel og vin + mat osv og inntektene av salget gaar til organisasjonen eller familien det dreier seg om.  Det kan vaere loddsalg, auksjoner osv og det er ikke fritt for at vi kjoeper noen ekstra lodd etter litt vin. Smart!!!!

Naa skal det sies at vi har jo en mye bedre sykeloenns ordning hjemme enn her, saa der har vi en fordel. Alikevell saa er det sikkert noe vi kan bidra med for naboen eller folk i naermiljoet som blir syke eller trenger stoette paa en eller annen maate.

3 comments:

  1. Interessant, men jeg er glad vi har det som vi har det her hjemme på bjerget. Samtidig er det jo moro for deg som er der borte og få innblikk i et annet type samfunn og se både fordeler og bakdeler med deres system og ikke minst hvordan vi har det her hjemme.
    Det gjør meg trist at barn med leukemi må betales av privat lomme for å få nødvendig behandling.

    ReplyDelete
  2. Helt enig med deg. Vi har det veldig bra i Norge. folk klager paa at vi betaler betaler for mye skatt osv, men det er jo viktig hvis vi skal klare aa utbetale sykepenger osv.

    ReplyDelete
  3. USA kan være et kynisk samfunn for mange, men jeg tror Obama er på rett vei her. Fortsett og blogg, det er gøy å følge med hvordan det går over there.....

    ReplyDelete