Tuesday, April 26, 2011

Light produkter (aspartam)!

Jeg tenkte aa skrive litt om hva jeg syns om light brus, eller produkter som ertsatter vanlig sukker med kunstig sukker.
Dette maa vell vaere den vaerste dritten vi kan faa i oss?!!  
Jeg har aldri gitt barna mine eller kjoept light produkter. Dette gjelder saft, brus og alt som erstatter sukker. Jeg har alltid visst at det ikke er bra  for oss, men etter aa ha lest en del om aspartam ble jeg skremt.
Aspartam ble oppfunnet ved et uhell i 1965 da James Schlatter, en kjemiker testet ut en magesaar medisin. Han fant senere ut at aspartam var skadelig og kan foere til hjernekreft. Han ville stoppe produksjonen, men fikk senere sparken av selskapet fordi de ikke ville stoppe aa produsere.

Aspartam bestaar av:
Aspartic acid 40% = en aminosyre som oedelgger neuronene i hjernen.
Phenylaline 50%, spesielt farlig for smaa barn og gravide
Methanol 10% = doedelig gift

Hvorfor vil folk spise og drikke light produkter?
Enkelt, fordi det ikke inneholder kalorier og vi er ikke kritiske nok til hva vi "putter" i oss.

Her er baksiden ved aa drikke/spise aspartam over lengre tid:
Magesmerter, hjernekreft, brystsmerter, troett og sliten, impotens, migrene, nummenhet, utslett, VEKTOEKNING, hukommelsestap og naa har jeg bare ramset opp noe.

Paa de amerikanske nettsidene staar det side opp og side ned om hvor farlig denne aminosyren er. Det kommer sikkert til aa bli forbudt etterhvert, men det kommer til aa ta tid da det er nok for mye penger som staar paa spill her. Aspartam er faktisk den farligste substansen som er tilsatt maten vaar pr i dag.

Vi som forbruker har et valg og vi kan velge bort kunstige soetningsstoffer, spesielt aspartam. Vi kan bruke naturlig soetning som honning, brunt sukker, fruktose og baer eller Splenda (har ikke kommet til Norge enda, men kommer nok etterhvert), eller vi kan rett og slett bare venne oss til aa bruke mindre sukker.

Noe aa tenke paa neste gang vi handler mat. Tenk naturlig, det finnes ingen lettvinte losninger.

Hilsen Angelique



                          

No comments:

Post a Comment