Friday, March 4, 2011

Acne og inntak av sukker.

Leste paa VG nett i dag, under helseseksjonen at uren hud og kviser foerst og fremst  er arvelig og genetisk betinget, i tillegg til hormonelt. Dette er jeg enig i. Vedkommende paastaar ogsaa at inntak av sukker og karbohydrater ikke er en aarsak til acne eller uren hud. DETTE TROR JEG IKKE NOE PAA!!!!
Det er sammenheng mellom for hoyt testosteron og insulinproduksjonen og akne/kviser, baade hos menn og kvinner.  Alt som oeker disse to hormonene kan bidra til mer kviser. Det er ogsaa forklaringen paa at man faar kviser under puberteten, naar testosteronet stiger.
Lavglykemisk kosthold (altsaa kosthold der en unngaar sukker, hvitt mel osv) reduserer blodsukkerbelastningen og dermed insulinet, som igjen medfoerer lavere testosteronnivaa. Det foerer til mindre acne.

3 comments:

  1. Sjokolade (Freia melkesjokolade eller liknende) og jeg har kvise dagen etter :-(

    ReplyDelete
  2. I går satt jeg og drakk kaffe sammen med flere kollegaer (bl.a to leger), han ene legen fortalte at når vi kutter ut sukker så tar det ca 7 dager før dette er ute av kroppen. Dessuten så produserer bukspyttkjertelen insulin også etter hva den forventer, så spiser du mye sukker så øker insulinproduksjonen faktisk på forhånd. Så rart!! Ikke sant?!
    I dag er jeg på 6 dagen uten snop og det går supert!!! Men i kveld skal jeg ha cashew nøtter.
    Legen sa også forresten at aspartam, for eks om du drikker te med suketter/splenda etc så trigger dette også insulinet i kroppen. ha en fin dag Angelique, jeg syns bloggen din er kjempefin, du er flink og du skriver om ting som jeg syns er veldig interessante! :)

    ReplyDelete
  3. Saa hyggelig tilbakemelding Mette! Setter pris paa at du liker aa lese det jeg skriver om.
    Laerte noe nytt av deg i dag ogsaa, ang det kollegaen din sa. Aspartam og andre kustige soetningsstoffer er noe dritt for kroppen, ja. Finnes ikke i mitt hus og det kunne aldri falle meg aa gi barna mine light brus feks. Da faar de heller drikke vanlig brus, hvis de foerst skal ha brus.

    Det er ett sotningsstoff som er naturlig og selges her i USA. Mener det heter Stevia og kan bakes med osv. Av en eller merkelig grunn saa er Stevia forbudt i Norge. Er ihvertfall hyppig brukt her av de som ikke bruker sukker i baking osv.

    Syns du er saa flink til aa fotografere. De siste bildene var knallfine :).
    Ha en fin sukkerfri helg! Jeg har skeiet litt ut i dag :) og naa skal jeg ut aa handle sushi.

    ReplyDelete