Thursday, March 3, 2011

Amerikanernes forhold til sukker!

Leste akkurat at Jeanette Roede har flyttet til Baltimore i USA og skal bo her i ett aar. Hun sier amerikanerne spiser mye sukker og tilgjengeligheten til sukker og saltholdig mat er overalt. Ja,tja..... Tilgjengeligheten er der saa absolutt, men valgmulighetene i dette landet er til gjengjeld helt enorm. Jeg gikk fort opp en klesstr da vi flyttet hit. IKKE KULT!!! Det var da jeg ble jeg fast kunde hos Whoole Food som selger for det meste oekologisk mat. (Skrev om denne fantastiske buitkk kjeden for litt siden).
Mener da ogsaa at vi nordmenn er det mest brusdrikkende folket i verden. Vi spiser muligens ikke donuts til frokost, men tyller i oss litervis med brus i helgene og sikkert en donuts i ny og ne ogsaa. Er vi saa mye bedre???    Uansett, jeg tror det kommer helt ann paa hvor en bor i USA. Usunn mat er billig og i stater der oekonomien er daarlig lever en nok mer usunt enn i stater som har bedre oekonomi. Ogsaa maa vi huske paa at det bor tre hundre millioner mennesker her, saa vi maa sammenligne USA med Europa, ikke med Norge.
En ting jeg syns er vaerre er alt cornsirupen (sukker fra mais)  de bruker i matvarene her. Aa spise en donuts er ett besvisst valg, men cornsirup er det i ufattelig mange matvarer her borte og en maa lese bak paa innholdsfortegnelsen for aa finne ut om det er cornsirup eller ikke. Jeg holder meg langt unna matvarer med  som inneholder cornsirup.
Saa, det jeg vil fram til er at mange her er meget bevisst paa hva de putter i seg.

2 comments:

  1. Jeg misunner deg det gode utvalget av grønt og andre matvarer der borte. Vi besøkte min svigerinne for mange år siden, da var det økologisk mat å få kjøpt der. I Norge hadde vi vel ikke ytret ordet en gang da.
    Nei hva vi stapper i oss er viktig. I dag har jeg dag 5 hvor jeg ikke har putta i meg noe snop!!! Hurra!!! :)

    ReplyDelete
  2. Saa flink du er Mette! Proever aa vaere flink i ukedagene jeg ogsaa, men det er ikke like lett hele tiden.
    Hvis etterspoerselen etter oekologisk mat i Norge hadde vaert stoerre, saa hadde nok utvalget vaert saa meget bedre. Det som er bra i Norge er at kjoettet ikke er proppet med veksthormoner som mye av kjoettet er her borte (foreloepig i alle fall). Vi faar handle lokalt hos boendene naar aarstiden tillater det Mette :).
    Haaper du faar en fin helg!

    ReplyDelete