Sunday, April 3, 2011

Hormoner!

I loepet av de snart tre aarene jeg har bodd her borte, har jeg lest mange boeker om hormoner. Hormonene vaare spiller en saa viktig rolle for at kroppen skal fungere og hvis ett hormon er i ubalanse, saa blir dette en dominoeffekt. Altsaa resten av hormonene kommer i ubalanse.
Jeg kommer til aa skrive litt hver dag om hormonene vaare. Naar vi er i 20,30 aarene gaar alt paa skinner for de fleste, men naar vi er 40+ begynner det aa skje forandringer i kroppen.
Skal proeve aa holde meg til hvilken rolle hormonene gjoer for huden vaar (i foerste omgang :)).

I dag vil jeg skrive litt om oestrogen og hva som skjer med huden naar oestrogen nivaaet faller. Naar oestrogen nivaaet faller (noe som er helt vanlig naar vi blir eldre), blir huden vaar tynnere og mindre elastisk. Dvs, rynker og "sagging"! Dette skjer fordi naar oestrogen nivaaet faller, saa produseres det mindre collagen og elastin.
Dette er jo en helt naturlig del av livet, men vi kan gjoere en del for aa proeve aa "holde igjen" litt. Ett ordtak sier at skjoennheten kommer innenfra! DET tror jeg paa. Viktig at vi unngaar sukker, hvitt mel, hvit ris osv, saa ofte som mulig, da blodukkernivaaet skyter i vaeret. Aldring og rynker kommer fortere.

Det beste vi kan gjoere er aa trene/mosjonere, spise sunn og fersk mat ( helst oekologisk). Lage maten selv, unngaa for mye halvfabrikat, drikke mye vann, faa i seg riktig kosttilskudd, unngaa for mye stress, faa nok SOEVN.

En annen ting er hva vi tilfoerer huden vaar hver dag. Tenk paa alt av hormonforstyrrende kjemikalier vi er i kontakt med foer vi gaar ut doera om morningen.
Haandsaape, dusjsaape, shampo, balsam, deodorant, parfyme, bodylotion, haarspray, rensekrem, ansiktskrem osv,osv.
 Kanskje lurt aa bruke saa naturlig produkter som mulig. Proev aa unngaa produkter med parabener (har skrevet om prabener tidligere),blant annet.

Mye aa tenke paa, men jeg har virkelig troen paa at aa foelge disse raadene kan gi oss mere gloed jenter. Rynkene og "saggingen" har kommet eller kommer, men med smaa grep kan vi holde igjen litt.

5 comments:

  1. NRK TV viste et fint innslag om dette på Schrødingers katt som gikk på mandag. Det var mest om parabener som er i sminke, kremer og såper som vi bruker. Ganske skremmende egentlig, jeg kjøper svanemerkede produkter + at jeg bruker sminke fra Dr. Hauschka, Står mye om dette bl.a på www.gronnhverdag.no, men det er ikke lett å orientere seg egentlig.
    Særlig synes jeg det er skremmende at mye brystkreft settes i spørsmålstegn med bruk av roll on.

    ReplyDelete
  2. Ja, det er viktig aa tenke over hvilken produkter vi bruker. Deodoranter skal vi vaere kritiske til. Her borte er utvalget fantastisk bra, maa hamstre foer jeg skal hjem :)

    ReplyDelete
  3. Søta digger det su skriver. Jeg leser nå en bok om den kvinnelige hjernen og hormoner, kjøpte på The Natural History Myseum i N.Y etter en hjerneutstilling jeg så på. Utrolig bra, jeg har laget en masse videblogg filmer jeg skla legge ut. Et tips,
    fonten du bruker er slitsom for øyet å lese i en hel side. Bruk den kun som en igress font, og bruk så en mer ordinær font på resten. På denne måten blir teksen din mer lesevennlig go profesjonell. Stå på, du gjør en superbra jobb!

    ReplyDelete
  4. Støtter det med fontene!!! Innholdet er veldig interessant

    ReplyDelete
  5. Hei Fay!
    Saa spennende den boka hoeres ut. Regner med jeg faar beskjed naar bloggen er ferdig :).
    Takk for tips ang fonter. Er skriften lettere aa lese naa?

    Ange.....

    ReplyDelete