Monday, April 4, 2011

Hormoner!

I dag tenkte jeg aa skrive om Melatonin (soevnhormonet) og hva som skjer naar vi ikke faar nok soevn. Melatonin produseres i en kjertel i hjernen naar vi sover og det er moerkt. Viktig aa sove i et moerkt rom, da produksjonen av melatonin faller naar det er lyst. Produksjonen er ogsaa hoyest tre timer foer midnatt.
En god natt soevn er den beste maaten aa ta vare paa hormonene vaare paa. Igjen, naar vi blir eldre saa mister vi hormoner og vi vil gjoere det vi kan for aa holde nivaaet av hormoner oppe. Melatonin er ogsaa en sterk antioksydant som vi gjerne vil ta vare paa.
For lite soevn oeker ogsaa stresshormoner (eks cortisol). For hoy produksjon av cortisol gjoer oss stresset, matlysten oeker og vi fyser etter sukker og karbohydrater spesielt. Resultatet av dette er at blodsukkeret fyker i vaeret, vi legger paa oss og da spesielt rundt magen. Amen!!!!!
 Fra midten av 40 aarene saa synker melatonin produksjonen, dvs at vi sover daarligere. Da er det viktig aa unngaa sovetabletter(hvis mulig), ta heller melatonin tilskudd. Ellers saa er det jo viktig med et moerkt, kjoelig soverom, ikke ha tv paa soverommet, lag soverommet til et "Zen"rom, ikke ha paa lys naar en skal paa do om natta (melatonin produksjonen synker med en gang) og selvfoelgelig unngaa kaffe paa kvelden. Egentlig vaere forsiktig med aa drikke for mye vaeske paa kvelden generelt.
Ikke bare bare aa bli eldre jenter!!!

Ha en god natt soevn folkens.
Hilsen Angelique

3 comments:

  1. Du er flink, utrolig nyttig informasjon som vi ikke finner i Norge! Stå på, ikke vær redd for å fortelle det du kan, husk du er en forgangskvinne som bryr deg ikke bare om egen helse, men også om våres..Dine søstres helse. Jeg digger jobben du gjør, og setter pris på at du er engasjert og vitebegjærlig. Wow Sister, I adore your ability to stand for yourself, and for us. Thank u!

    Ser fonten er forandret det er bra, men den er i italic, altså på skrå. Det skal kun brukes under bilder etc, altså for å utheve noe. Bruk samme fonten i normal, så blir det gull. Love u baby!

    ReplyDelete
  2. Ja, her sitter jeg midt i natten, og går glipp av min melatonin produksjon...det ække bra. Natta! Må løpe ned å legge meg nå, og skal lukke lyset på badet...om det så gjør at Øystein tisser utenfor skåla i natt..

    Miami, jeg reiser 27 april, tror jeg! Kommer du denne siste gangen! John spanderer, det vet jeg!! Bli med da!

    ReplyDelete
  3. Kjaere,kjaere Fay!
    Takk for at du hjelper med fontene, alt dette er jo saa nytt for meg. Tusen takk for din stoette :))).
    Du maa ikke sitte lenge oppe om natta Fay, full skjerpings naa. Lo godt av den siste meldingen, stakkars Oystein!!!

    ReplyDelete