Wednesday, April 6, 2011

Hormoner!

SKJOLDBRUSKKJERTELEN!
Denne lille sommerfugl lignende kjertelen ligger i halsen og er "orkesterets leder" for hele stoffskiftet vaares. Den regulerer kroppens METABOLISME/FORBRENNING og har innflytelese paa hver celle, alt vev og alle organer i kroppen.  Hovedfunksjonen til skjoldbruskkjertelen er aa produsere T4- thyroksin, T3 trijothyrin, TSH og rT3.
 Naar vi ikke produserer nok  T4, T3 og TSH, svekkes immunforsvaret, derfor sliter mange med forkjoelelse, innfluensa og andre virus.
Saa det jeg vil si er at naar denne kjertelen er i ubalanse og vi vet det ofte ikke selv engang, saa kan vi gaa i aaresvis aa slite med eks en lat skoldbruskkjertel eller en hyperaktiv skjoldbruskkjertel.
Lat kjertel: vektoekning, ploesete ansikt, tunge hengende oyelokk, mangler haar ytterst paa brynet, blir lett kald, deprimert, tunnelsyn,oer i hodet, mister haar, litt grovaktig i huden, samme med haaret, forstoppelse, muskelkramper,saare muskler, pms.
Hyperaktiv kjertel: Diare, svimmel,emosjonelt ustabil, god appetitt, vekttap, nervoes, hoy puls,hyperaktiv,insomnia,lette bloedninger ved mens, oekende hjerterytme.

Jeg tror det er viktig at vi tar en blodproeve og sjekker tilstanden paa skjoldbruskkjertelen vaar naar vi er 40+ og ikke bare T4 skal sjekkes, men T3 ogsaa. Av en eller annen grunn saa er ikke legene saa veldig opptatt av dette i Norge. Her i USA er de mye lenger fremme paa dette omraadet, forhaapentligvis saa kommer vi etter snart.
Bare det aa trene, spise sunt og det skjer ikke en noen ting med vekten. Hva skjer? Vi er i begynnelsen av menopausen, forbrenningen gaar ned. Hmm, kanskje det er skjolbruskkjertelen? Vi skal ikke bare tenke at det menopausen, det er naturlig, naar vi kan faa en lettere og bedre hverdag med aa regulere thyroxin nivaaet, hvis det er den det er noe i veien med. Vi maa ta ansvar for vaar egen helse, ingen andre gjoer det.

Her i USA er det ca 13 millioner kvinner som sliter med skjoldbruskkjerten, lurer paa hvor mange som sliter hjemme Norge?

Mat som er bra for aa stoette skjoldbruskkjertelen; Fet fisk, oliven olje, avocado hasselnoetter, mandler, sesam froe gresskar froe,biff, lam, youghurt, erter,kokt spinat.
Vaer forsiktig med kaffe, hvitt sukker ,hvitt mel, mais, poteter.

Naa venter ikke jeg lenger, har time hos legen i slutten av mnd. Spent paa resultatet og i mellomtiden saa proever jeg aa vaere sunn. Skeier ut med litt vin og godis i helgen da :)!

Hilsen Angelique

7 comments:

  1. Men hva gjør legene med skjoldbrusk kjertelen da, hvis den ikke er i shipshape? Bortsett fra at du selv må legge om på kostholdet!

    ReplyDelete
  2. Hei Christina!
    Da maa legen gi ut det riktige hormonet som mangler og i riktig dose, slik at alt fungerer normalt.

    ReplyDelete
  3. Fint innlegg : )
    Kate

    ReplyDelete
  4. Ops hørtes innviklet ut! Tror jeg heller skal bli flinkere til å tenke på hva jeg spiser heretter! Takk du er flink Angelique!

    ReplyDelete
  5. Min mamma fikk konstatert hypothyreose når hun var ca 36 år. Jeg husker at hun bare lå på sofaen og sov og sov og sov. Til slutt begynte hun faktisk å miste hår og hun fikk "måneansikt". Akkurat dette siste husker jeg ikke, men hun forteller selv hvor fælt det var. Det var en enkel blodprøve for å få diagnosen og etter det har hun tatt en pille med Thyroxin-Natrium hver dag. Min far har faktisk høyt stoffskifte så jeg har vært veldig nøye med å ta blodprøver for å sjekke meg selv.
    Det er fort gjort. Vi jenter bør vel ta denne prøven hvert år akkurat som mennene vår etter 40+ bør ta PSA blodprøve for å holde et øye med sin prostata ;)

    ReplyDelete
  6. Saa bra at de fant ut hva som feilte moren din og at hun fikk medisiner. Ofte saa blir en ikke saa syk som mammaen din, men vi kjenner at noe er galt. Her borte tar de denne spesielle blodproeven hver gang en er hos gynekologen. De er mer oppmerksomme paa denne kjertelen her. Derfor tror jeg det er viktig at vi foelger opp og ber om disse blodproevene hjemme. Kanskje spesielt for oss som har moedre som har slitt med skjoldbruskkjertelen.
    Har en fin soendag Mette!

    Angelique

    ReplyDelete
  7. Min mor ble syk ca 1984-85, den gang var dette nesten ikke hørt om slik som nå. Det er mer snakk om disse tingene nå i dag, heldigvis!!!!
    Har hatt en fin søndag, du har fortsatt masse igjen av søndagen :) Nyt den!

    ReplyDelete